ΓΙΑ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΝΕΔΕΙΞΕ Η ΚΑΚΟΚΑΙΡΙΑ
Για άλλη μια χρονιά – όπως και στις αρχές του 2017 – γίναμε μάρτυρες της έλλειψης ετοιμότητας όλων των αρμόδιων φορέων και μηχανισμών για την αντιμετώπιση των επακόλουθων της κακοκαιρίας.
Προβλήματα εμφανίστηκαν στις συγκοινωνίες, με τον ΟΑΣΘ να παγώνει τη δραστηριότητά του το Σάββατο μέχρι το μεσημέρι, πέρα από το γεγονός πως το συγκοινωνιακό του έργο είναι ελλιπές ακόμα και κατά τις ιδανικές καιρικές συνθήκες.
Προβλήματα στο αεροδρόμιο «Μακεδονία», με επιβάτες που εγκλωβίστηκαν εκεί μετά από ακύρωση των πτήσεών τους, αδυνατώντας να μετακινηθούν προς την πόλη, μένοντας χωρίς κατάλυμα.
Προβλήματα μετακίνησης και ταλαιπωρία λόγω κλειστών δρόμων εντός του πολεοδομικού ιστού.
Ένα απλό φυσικό φαινόμενο οδηγεί σε καταστάσεις παράλυσης, παρόλο που – από τεχνολογικής σκοπιάς – υπάρχουν τα μέσα για την αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων, ώστε να μην γίνονται εμπόδιο στην ομαλή διεξαγωγή της καθημερινότητάς μας.
Δεν πρόκειται για «ανικανότητα» ή «αδιαφορία» των αρμόδιων φορέων, πχ δήμων, περιφερειών και κυβέρνησης, αλλά για το αποτέλεσμα μιας συγκεκριμένης πολιτικής επιλογής. Μιας πολιτικής που βασίζεται στην εμπορευματική λογική και υποτάσσει τα πάντα στο δίπολο «κόστος – όφελος» και όχι στην κάλυψη των αναγκών του λαού. Άλλωστε, η μείωση των κρατικών κονδυλίων προς δήμους και περιφέρειες – στους οποίους μάλιστα η πλειοψηφία των διοικήσεων δεν αντιτίθεται σε τέτοιες πολιτικές – είναι γεγονός.
Παρόμοιες καταστάσεις – σε άλλη εκδοχή – έζησε η χώρα μας με τις περσινές πλημμύρες και πυρκαγιές. Και εκεί η αιτία των προβλημάτων ήταν η πολιτική που αντιμετωπίζει τα έργα υποδομής για την προστασία από τα ακραία καιρικά φαινόμενα σαν «κόστος».
Το ΔΣ του Σ.Ε.ΤΗ.Π καταδικάζει την πολιτική των περικοπών, η οποία αναδεικνύεται και στην περίπτωση της πρόσφατης κακοκαιρίας: ο ΟΑΣΘ δε διαθέτει σύγχρονο στόλο λεωφορείων και τα απαραίτητα μέσα (πχ χιονολάστιχα) με ότι αυτό συνεπάγεται σε περίπτωση κακοκαιρίας. Το καθάρισμα δρόμων και η ρίψη αλατιού στα πεζοδρόμια απαιτούν επαρκές προσωπικό και τα ανάλογα τεχνικά μέσα και υλικά. Δεν έχουν ληφθεί μέτρα βελτίωσης του συστήματος προσγείωσης στο αεροδρόμιο Μακεδονία, καθώς όποτε υπάρχει «χαμηλή νέφωση» δημιουργείται πρόβλημα στις πτήσεις. Όλα τα παραπάνω λογίζονται ως «κόστος» από δήμους, περιφέρειες και κυβέρνηση, οι οποίοι όμως δεν παρουσιάζονται τόσο φειδωλοί όταν πρόκειται να κατευθύνουν κονδύλια για την ενίσχυση επιχειρηματικών ομίλων.
Προσοχή απαιτείται στο ζήτημα του χειρισμού του ζητήματος της κακοκαιρίας στους χώρους δουλειάς. Σε πολλές εταιρείες πληροφορικής – ορθώς – δόθηκε η δυνατότητα στους εργαζόμενους να αποχωρήσουν από την εργασία τους την Παρασκευή 4 Γενάρη, ώστε να μην αποκλειστεί κανείς στο χώρο δουλειάς του. Είμαστε σε επιφυλακή, ώστε να μη λογιστεί καμιά τέτοιου είδους απουσία ως άδεια.
Η αξίωση για την καταβολή μισθού διατηρείται σε περίπτωση που ο εργαζόμενος δεν προσέλθει στο χώρο εργασίας του, λόγω έντονων καιρικών φαινομένων, παρά τη λειτουργία της επιχείρησης. Εάν η επιχείρηση δεν λειτουργήσει λόγω της κακοκαιρίας και οι εργαζόμενοί της δεν προσέλθουν στο χώρο δουλειάς για τον ίδιο λόγο, εφαρμόζεται ο κανόνας της κοινής απαλλαγής των μερών ως προς τις αμοιβαίες υποχρεώσεις τους.